Honja er mentor og elsker å formidle kunnskap. Torgrim er prosjektleder og legger sin stolthet i å drive prosjektet i riktig retning. At ENT3R er en sosial, givende og inspirerende deltidsjobb kan begge bekrefte.
Honja er mentor ved ENT3R Ålesund og beskriver ENT3R som et lærerikt og inspirerende prosjekt som gir mestring for både mentor og elev. Hun synes det er gøy å formidle kunnskap, og synes samtidig mentorjobben er en fleksibel og fin jobb å ha ved siden av studiene. Prosjektleder Torgrim ved samme prosjekt legger til at ENT3R er både viktig, gøy og utfordrende. Torgrim ønsket en jobb ved siden av ingeniørstudiet og søkte først på jobb som mentor. Han trivdes så godt i prosjektet at han valgte å søke på prosjektlederstilling. «Det fristet også fordi mine prosjektledere trivdes veldig godt i jobben sin. I tillegg hadde jeg noen ideer for utvikling av prosjektet».
Jobben som mentor og prosjektleder gir studentene kunnskap og erfaring for senere i livet. Honja trekker frem at mentorene lærer seg å forstå andres utfordring og tilpasse seg elevene etter deres behov - ferdigheter som kan være til stor nytte senere i livet. «Vi mentorer har ulike styrker, og individuell tilpasning er en av mine». I tillegg har alle mentorene ulik personlighet og kan derfor nå et mangfold av elever som kommer til timene. Og elevene spør om mye forskjellig, også ting som ikke har med fag å gjøre. Faglig er det ofte matte de lurer på, gjerne algoritmer og funksjoner, sier Honja. Hos ENT3R finnes det ingen dumme spørsmål!
“Mentorer lærer seg å forstå andres utfordring og tilpasse seg elevene etter deres behov”
Torgrim er enig i den unike erfaringen ENT3R gir. «Å være prosjektleder i ENT3R er utrolig lærerikt. De første månedene var en hurramegrundt av nye opplevelser og ansvar, og det føltes godt å klare utfordringene som kom meg i møte. Det å kunne lage et team med mennesker som har som mål å hjelpe andre er veldig givende. Det beste er å lene seg tilbake å se hva man faktisk har bidratt med og kunne være stolt av resultatet». Torgrim har også blitt veldig god til å huske navn – en viktig ferdighet som skaper trygge rammer for elevene – og som elevene reager på med «så koselig at du husker navnet vårt» og «husker du virkelig navnet vårt?» Som prosjektleder ved siden av studiet nyter Torgrim godt av å klare å jobbe effektivt og ha gode systemer i prosjektet. Han legger til at åpenhet om hva som skjer og generell god kommunikasjon er en av hans styrker.
Hos ENT3R Ålesund har de dette skoleåret åtte mentorer og fire grupper i uka. Tidligere i høst hadde de elevkveld med pizza hvor elevene blant annet fikk høre om ulike ingeniørstudier. Fremover står det flere ting på agendaen, blant annet tentamenskveld og sosiale arrangement for mentorene.
“Det å kunne lage et team med mennesker som har som mål å hjelpe andre, er veldig givende”