Charlotte er en av mentorene elevene kan møte i det digitale klasserommet.
Charlotte Børresen studerer til å bli lektor i realfag, med retning Biologi og Kjemi/Naturfag ved Universitetet i Oslo.
Hvorfor ville du bli ENT3R mentor?
-Jeg syntes det hørtes veldig givende ut! Tenk å kunne være med å formidle noe jeg virkelig brenner for til elever! Det at vi skulle starte hver undervisningstime med en eller annen form for forsøk eller noe annet som skulle hjelpe til å engasjere elever i realfag virket veldig spennende. Noe jeg liker veldig godt er å lære bort og jeg utdanner meg til å bli realfagslærer så jeg tenkte at en jobb som mentor hadde vært en super erfaring å ta med seg videre inn i arbeidslivet.
Hva gjør du når du er digital ENT3R mentor?
-Jeg hjelper elever med lekser eller annet de lurer på innenfor realfag.
Hva spør elevene om/hva hjelper du dem med?
-Det elevene spør om i mentortimene er veldig forskjellig, noen vil ha hjelp med lekser i matte og naturfag, mens andre er veldig opptatt av forsøk og ønsker å forstå den mer praktiske tilnærmingen til realfagene. En elev jeg hadde ville vite litt mer om hvordan fotosyntesen fungerer, fordi hun ikke forstod fotosynteseligningen. Derfor prøvde jeg å vise henne det på en annen måte ved at jeg lekte at jeg var en plante.
“Vi jobber sammen med elevene våre for at de skal få en forståelse for det de lurer på. Det er elevene som står i fokus. Det er opptil hver enkelt elev hva de ønsker å få svar på, vi mentorer er der for å veilede dem, motivere og øke interessen til elevene våre i realfag. Noe som er utrolig morsomt å være med på! ”
Er det noen fordeler med den digitale løsningen fremfor den vanlige leksehjelpen på campus?
-En stor fordel er at elevene ikke trenger å dra noe sted for å snakke om eller få hjelp med realfag. Dette gjør at terskelen kan bli lavere for å kunne møte opp. Det er også en fordel for elever som ikke trives i store grupper, siden de kan være alene i et digitalt klasserom med en mentor. Det gjør at det kan være enklere for elevene å stille spørsmål.
Hva savner du mest med de ordinære timene?
-Elevene mine så klart! Jeg savner å kunne slå av en prat før timen starter og høre hvordan det går med dem. Jeg bruker også mye kroppsspråk når jeg underviser, noe som er litt vanskeligere å gjøre digitalt.
Hva er det beste med å være ENT3R mentor – digital eller ikke?
-Det beste med å være mentor vil jeg si er at du får snakke med så mange ulike elever og de har masse nyttig å komme med. Jeg har blant annet hatt en elev som er veldig opptatt av mikroelektronikk, det er så gøy å se når elevene engasjerer seg innenfor ulike fagfelt. Det å kunne formidle noe man synes er interessant er også utrolig gøy!