Ayub Idris er 21 år gammel, og studerer til en elektroingeniør ved NTNU Gjøvik.
Hvorfor ville du bli ENT3R mentor?
Dette kom som følge av mine tidligere rollemodeller på videregående, hvor en lærer så mitt potensial innen realfag til tross for dårlige prestasjoner. Denne personen ga meg selvsikkerhet og viste hvor langt jeg kunne komme med litt ekstra jobbing.
Hva gjør du når du er ENT3R mentor?
Mine dager som ENT3R mentor består som regel av å hjelpe elever som strever med oppgaver innen realfag, hovedsakelig matematikk.
Hva spør elevene om/hva hjelper du dem med?
Ofte stilte spørsmål er oppgaver som involverer brøk og brøkregning, algebra og ligninger. Ellers blir jeg typisk sett bli spurt om opptakskrav for studiet jeg tar, og diverse om utstyr i Campus laboratoriet. (Eksempler på det kan være alt fra måleinstrumenter til programmering av robot).
Hva er det beste med å være ENT3R mentor?
Det beste ved å være ENT3R mentor er relasjonsbygging med elever som kanskje ikke stoler på seg selv når det gjelder regneoppgaver. Jeg har jobbet med mange som kun trengte det lille dyttet i riktig retning før de innså hvor stort potensial de hadde. Jeg liker at mange av elevene ser på meg ikke bare som en lærer de skal levere til, men som en venn som de kan stole på.
Hvilke fordeler tror du det gir deg selv å være mentor?
Tilgangen til et faglig felleskap er fint, og så lærer jeg å lære bort.